вторник, 27 март 2012 г.

Ново строителство...

Здравейте,
Сменихме часовниците и вече сме по ново време - лятно. Имаме повече време за работа, дано да е по-ефективен трудът ни.
Искам да споделя една прясна история от преди няколко дни.
Проведохме ОС в една сграда, в която изпълняваме работата на управител на ЕС. Сградата е ново строителство. Първите собственици са се нанесли преди не повече от три години. На ОС беше разгледан въпросът с не подмазаните капаци и керемиди по покривните стрехи и потенциалната опасност, която създават те за целостта на покрива и предпоставката за течове.

Явно във споменатия случай става въпрос за не качествено строителство и лош строителен контрол от страна на компетентните органи.
Какво може да се направи в подобен случай, когато сградата е нова, но вече има проблеми по конструкцията и строителните работи?
Ето какво казва Наредба № 2 от 31.07.2003 г. „ За въвеждане в експлоатация на строежите в република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти”, издадена от Министъра на Регионалното развитие и благоустройството, обн., дв, бр. 72 от 15.08.2003 г., изм. Дв. Бр. 49 от 14.06.2005 г.,
Глава четвърта,  ал. (4) Минималните гаранционни срокове на изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти са:
1. за всички видове новоизпълнени строителни конструкции на сгради и съоръжения, включително и за земната основа под тях - 10 години;
В наредбата ясно е казано какви са гаранционните срокове. Трудно е обаче на живущите да се преборят в съда, а и извън него със строителните фирми и инвеститорите.
В този ред на мисли се замислих дали не може да се направи нещо, което да пази правата на собствениците и новодомците. Според мен трябва да се въведе нещо като данък. Какво имам предвид? Собственикът да запази определен процент от финансовите средства, които дължи за покупката на жилището на инвеститора. Те да бъдат гарант за качествено строителство. Може да се задържат до третата година, примерно.
След третата година, ако няма проблеми в строителството на сградата, да се изплати пълния процент от сделката.
Е, вярно, че ще се отвори повече работа за администрацията, но при добър контрол, не взимане на рушвети и съвестна работа може и да даде резултати.
Лека вечер и успешна седмица!
И не забравяйте да харесате страницата ни във Фейсбук
http://www.facebook.com/domoupravitel.kedron7

вторник, 20 март 2012 г.

Време за ремонти

Здравейте,
Времето се стопли. Това сигурно вече сте го чули от усмихнатите синоптици, но да го констатирам и аз.
Та след като изяснихме, че времето наистина се е стоплило идва време и за ремонти в общите части. Най-подходящият момент за обновяване на общите части и внасяне на подобрения е пролетта. Времето е топло, но не много. Живущите все още не са тръгнали по планини и морета и прочее.
Това, че моментът е подходящ го оценяват и нашите клиенти. Голяма част от тях решиха да направят подобрения в общите части. част от нещата, които ни предстои да организираме и изпълним е подмяна на входна врата, ремонт на покрива, поставяне на осветление във входа и др.
Ще споделя малко опит какво трябва да се направи, за да се реализира ремонта и всичко да мине добре.
Би било много хубаво, ако всички живущи са съгласни с ремонта и искат да се реализира, но не винаги е така, да не кажа, че почти никога не е така. За да избегнете сърдитите съседи, които ще откажат да се включат в ремонта на общите части, трябва да се презастраховате.
Свикайте общо събрание, като много внимателно се запознайте с процедурата по поставяне на покана, спазете срока за уведомяване. Ако на общото събрание имате кворум може да продължите / повече информация за начина на провеждане на ОС и необходимия кворум, може да намерите в по-стари публикации/. Съветвам Ви за всеки ремонт, без значение дали е голям или малък, да намерите повече от две оферти, по този начин ще избегнете да Ви обвинят в кражби и всички други грехове на света / нали си спомняте за сърдитите съседи, които споменах погоре, имайте предвид, че щом заговорите за пари те ще станат още по – сърдити и зли/.
След като имате няколко оферти и необходимия кворум, може да изберете оферта. Идва най-важния момент - кой колко ще плати за ремонта. Според ЗУЕС за ремонтите се плаща съгласно притежавания процент от идеалните части. Това е най-правилния начин, въпреки че ще се появи някой който живее сам и ще иска да се плаща на брой обитатели, но това освен незаконно е и неприложимо. Лошото е, че в някои сгради, предимно ново строителство, процента на притежаваните идеални части не е изчислен. Инвеститорът е решил да си спести пари за независими оценители и е оставил собствениците в неведение за притежаваните идеални части.
Какво да правите тогава?
Практиката показва, че в такива случай най-доброто решение е да се участва в ремонта на брой апартаменти, като всеки собственик на апартамент ще дължи равни финансови средства. Ако имате съседи, с които не можете да се разберете първо потърсете оценител, който да Ви изчисли притежавания процент от идеалните части и тогава започнете събирането на средства за ремонта.
Лека вечер!
ПС. Надявам се да съм бил полезен, ако е така можете да ми благодарите, с харесване на фен страницата ни http://www.facebook.com/domoupravitel.kedron7

понеделник, 12 март 2012 г.

Съседе, сипи си една ракия, слагай тапите за уши и си лягай...

Здравейте,
Дойде време да пусна още една публикация в блога, дълго се чудих върху каква тема да умувам и реших да пиша отново за проблемните съседи.
Тази тема е дискутирана доста, както в моя блог, така и в пространството като цяло. Днес я срещнах в една тема в „Бг. Мама” и прочетох доста интересни начини за справянето с проблемните комшии.
Най-много ми хареса споделеното от една Мама. В нейния вход щом започне купон управителят отива и дърпа шалтера на апартамента. На тъмно, тихо и студено трудно се купонясва. Имало е ефект, но колко е законно е отделна тема.
Друго решение, което са пробвали в друг вход е сезирането на Закрила на детето. Те правят проверка, ако непълнолетните са оставени без родителски контрол се налагат глоби на родителското тяло, което също дава ефект. Лошото е, че е приложимо само за непълнолетни.
Друго решение е жалби в районното полицейско управление, ако няколко собственика напишат жалба до точно определен обитател от полицията ще се сезират и ще съставят акт при следващ сигнал.
А иначе, ако сте провели законово общо събрание и сте избрали управител на етажната собственост, приели сте и правилник за вътрешния ред може да се направи много. За системни нарушения на правилника за вътрешния ред управителя на ЕС и живущите могат да налагат финансови санкции.
Чл. 55 от ЗУЕС (2) (Доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) „Собственик, ползвател или обитател в сграда или отделен вход в режим на етажна собственост, който наруши правилата за вътрешния ред в етажната собственост и създаде безпокойство, по-голямо от обичайното, за другите собственици и/или ползватели и обитатели, се наказва с глоба от 50 до 150 лв., когато е физическо лице, или с имуществена санкция от 200 до 500 лв., когато е юридическо лице”.
Моят съвет - предупредете писмено нарушителите, накарайте ги да се подпишат и си запазете един екземпляр за Вас, ако не искат да се подпишат връчете им го пред свидетели. Следващата стъпка е констативен протокол, който се подписва от управителя, засегнатите лица, /добре е и полицията да го подпише, ако сте ги викнали и тях/ и се входира в общинската администрация. В едномесечен срок от там трябва да наложат санкции.
Дано това да даде ефект и проблемите да се решат.
Лека вечер и успешна седмица!

понеделник, 5 март 2012 г.

Кал и пак кал...

Здравейте,
Времето най-накрая се затопля, почти мирише на пролет. С по-топлото време неминуемо дойде и топенето на снега, което пък доведе до кал и локви по пътищата. Не е лесно да се ходи в калта, но още по-трудно е примерно да буташ детска количка.
Всяка пролет живущите в жк. „Освобождение” и по-конкретно на ул. „Възрожденска” трябва да се справят с изпитанието на калта, налага им се да правят офролд, но в градски условия, което, ако имаш джип 4х4 не е чак толкова зле, но за живеене не е много приятно.
Какво може да се направи?
Лошото в случая е, че инвеститорите, които са строили в района не са се замислили за инфраструктурата, от друга страна хората, които са купували жилищата са мислили, че до няколко месеца улиците ще са асфалтирани и готови за експлоатация.
Това, което остава на живущите е да поискат от общината да асфалтира улицата и да създаде необходимата инфраструктура и комуникации. Хората са в пълно право, защото все пак те си плащат данъци като всички останали.
Какво направихме ние?
Уредихме си среща със зам. кмета по строителството, за да му обясним за ситуацията. Преди това обаче се свързахме с всички домоуправители на намиращите се на въпросната улица сгради и потърсихме тяхното съдействие. Всички обещаха да съдействат и евентуално да подпишат жалба.
Подготвени по този начин се срещнахме с зам. кмета. Той от своя страна се ангажира да прегледа документацията и да направи възможното в рамките на общинския бюджет за подобрение на инфраструктурата в района. Обеща, че ще се организира среща между общински експерти и живущите, за да се обсъди как може да се работи в екип.
Не ни остава друго освен да изчакаме и да видим дали ще започне работа по нашия проблем. Ако това не се случи ще инициираме съвместно общо събрание с живущите в съседните сгради и ще подготвим жалба, която всички засегнати да подпишат и ще я внесем в общинската администрация. Хората борещи се с калта предлагат да се свържем и с медии, но за сега това ще остане на заден етап.
Надяваме се, че другата пролет живущите в района ще могат да се насладят на доброто време, без да страдат от калта.
Лека вечер!